vrijdag 1 oktober 2010

De likkende tong van Wilders


Hoe interessant zijn gedoogsteun ook moge zijn, er is iets aan Wilders wat me buitenproportioneel boeit. De manier waarop hij zijn tong uitsteekt is op zijn minst verdacht te noemen. Het is me opgevallen dat de beste man meer dan modaal zijn tong gebruikt om zijn lippen af te likken. Welke oorzaak ligt hieraan ten grondslag? Om daar achter te komen heb ik me gewend tot een tong- en lipinstituut in het zuiden van Manilla. De uitkomsten van mijn contacten met hen zal ik hier bespreken.

Dr. Fenandez Fugitsjo Vargas, een vooraanstaand filippijns lip-expert wist mij namelijk te vertellen dat droge lippen een oorzaak kunnen zijn van het overmatig gebruik van de tong. De tong is bij uitstek een lichaamsdeel dat gebruikt kan worden voor de bevochtiging van de lippen alsook de kin en wangen, mits de tong langer is dan de gebruikelijke centimeters. Wordt de tong teveel gebruikt op de lippen en dan voornamelijk de onderlip, kan de lip uitdrogings-verschijnselen vertonen. Het gevolg is of kan zijn dat de lippen blijvend vocht vragen en de tong overuren moet draaien.

Een recent onderzoek heeft trouwens aangetoond dat, voornamelijk bij mannen, de langere tong een gevoel van zekerheid uitstraalt, maar een minder gezonde leefstijl impliceert. Daarvoor moeten we de oorzaak zoeken in het achterblijven van schadelijke bacteriën die voornamelijk in voedsel voorkomen maar ook overgebracht worden tijdens huid tot huid contact. Aan de foto te zien en mijn onderzoek van de afgelopen weken, kan ik niet afleiden dat de tong van Wilders bijzonder lang is. Het likken van de lippen moet dus een andere oorzaak hebben.

Het onderzoek van dr. Vargas betrof ook de eventuele aanwezigheid van wondjes en pukkeltjes in de directe omgeving van de lippen, zowel onder-als bovenzijde. Een pukkeltje, soms ook wel mee-eter genoemd, kan ontstaan door een ophoping van stressfactoren en verbeten woede. Een tweejarige testperiode op veertigjarige mannelijke politici wees uit dat het bevochtigen van de pukkel een soort bevrediging opriep in de omgeving van de lippen. Het likken van Wilders kán daarom deze oorzaak hebben. Zelfs een onderhuidse pukkel, dewelke door een professionele grimeur is weggewerkt kan de likbewegingen van Geert verklaren. Een mogelijke bevrediging van de onderhuidse Geert Wilders pukkel is dus een reële optie, die serieus genomen dient te worden.

Maar wat kunnen we nu, afsluitend, concluderen? In ieder geval dat het overmatig likken van de lippen stress kan verklaren en dat onderhuidse pukkels bevrediging nodig hebben. Maar vergeten we niet een ding? Kan het niet zijn dat Geert via deze likjes aan een bepaalde zijde van de onderlip iemand van de fractie die meekijkt bepaalde, geheime tekens geeft? Likje aan de onderzijde rechts: wat een eikel, deze interviewer. Likje aan de bovenzijde links: ik ga hem nu op zijn geweten praten. Likje aan de middenzijde bovenlip: als jij nu de interruptie-microfoon grijpt, grijp ik de macht.

Het zou zomaar kunnen, zegt een populair hedendaags gezegde. Natuurlijk zou Geert geheime tekens kunnen geven. De komende weken ga ik hem nog intensiever bestuderen. En mijn uitkomsten publiceer ik hier. Blijf dus deze blog bezoeken en volg met interesse het onderzoek. Valt u iets op? Denkt u een boodschap te ontwaren? Ik hoor ze graag!