vrijdag 3 september 2010

Hoofdzaken van bijzaken scheiden

Als je iemands hoofd afhakt, is de ideologie dan verdwenen? Moeilijke vraag. Toen Fortuyn werd neergeschoten was er een groep mensen die vol overgave (Mat Herben, overgave?) het gedachtegoed van Pim probeerde vast te houden. Is dat gelukt? Geen idee. Wilders het hoofd afhakken lijkt mij, los van het onbeschaafde en walgelijke ervan, geen goede toekomstplanning.

Als ik, als eenling, een ideologie of politiek zou verkondigen waarbij het niet langer is toegestaan om bijvoorbeeld op vakantie te gaan, dan heeft het zin om mij onschadelijk te maken. Ik ben dan immers de enige. Bij Wilders ligt het toch enigszins anders. Hij heeft een aanhang waar een paard de hik van krijgt. Niet te geloven. Een paar jaar geleden voor zichzelf begonnen en zijn toko draait als een tierelier. Toch een knap staaltje ondernemerschap. Van der Most kan officieel jaloers zijn en misschien is ie dat ook. Maar dat laat onverlet dat Wilders niet alleen is. Zijn hoofd afhakken lijkt me dus niet zinvol.

Wat wel helpt is het aangaan van een debat. Dat is ook de bedoeling van een politieke partij: op een -min of meer- beschaafde manier praten over elkaars verschillen. Proberen om een compromis te bereiken. Aussi Feiz Muhammad doet dat anders, althans hij predikt, roept op tot actie. Wat hij vergeet is de bijzaken. De duizenden bijzaken die je niet kan scheiden van de hoofdzaak. Vele mensen hebben op Geert gestemd en zijn daarmee een niet weg te denken bijzaak. En Geert is de hoofdzaak voor hen. Hij is de denker. Hij is misschien ook wel de doener als de onderhandelingen tenminste doorgaan.

We moeten ook toegeven dat als Wilders weer een uitspraak doet over de Koran (verbieden, of alle haatzaaiende oproepen eruit scheuren) er geen enkele moslim bang is dat ze het boekje kwijtraken. Islam is inmiddels wereldwijd zo verspreid dat zo'n uitspraak je op zijn minst en eigenlijk ook op zijn meest doet gniffelen. Het zal geen impact hebben.

De bijzaken kan je niet scheiden van de hoofdzaak. Zij zijn onlosmakelijk met Wilders verbonden. Je krijgt hoofdpijn als je aan dit soort misselijkmakende bedreigingen denkt. Ik kan weinig over de Islam vertellen omdat ik er geen barst van geloof maar als dit erbij zou horen wil ik er zeker niets mee te maken hebben. Toch moet een ieder voor zichzelf weten wat hij of zij gelooft. Het is een open deur intrappen als ik zeg dat wij hier in de 'beschaafde' wereld vrijheid van godsdienst hebben. Toch is dat een groot goed. Laat ieder belijden wat hij wil. Maar blijf van het hoofd af.