maandag 23 augustus 2010

Oom agent

Een tijdsbeeld, een sign of the time, een artikel in de krant. Er zijn genoeg van dezen. Kranten vol. Maar sommigen springen eruit. Dit is weer zo'n typisch tijdsbeeldje, een beeldje van een artikel. In het, inmiddels Belgische AD, kunnen we lezen dat justitie geen capaciteit heeft om daders aan te pakken die zich een bestaan hebben toegeëigend middels een drugsbende.

Volgens topman Harm Brouwer van het Openbaar Ministerie kan van de drugsbendes in Nederland 80 procent doen wat ze wil. Slechts één op de vijf bekende criminele groepen die zich bezighouden met zware misdrijven als hennepteelt en drugshandel, kan volgens het OM worden aangepakt. Justitie weet wie ze zijn, maar heeft te weinig capaciteit om ze aan te pakken. Dat leidt er bijvoorbeeld toe dat de grootste henneporganisaties worden aangepakt, schrijft het Brenninkmeijercourantje NRC Handelsblad. En intussen kunnen de kleintjes ervaring opdoen en zich verder professionaliseren.

Geen capaciteit? Bij strandfeesten in, bijvoorbeeld Hoek van Holland, waren anders genoeg agenten. Dat die de situatie niet onder controle hadden is, gezien de agressieve sfeer die daar hing geen opzienbarend nieuwtje. En als er een wedstrijdje voetbal gespeeld wordt tussen de amsterdamse losers en de rotterdamse losers, is er altijd een hoeveelheid blauw op straat waar een paard de hik van krijgt. Zal ik dan maar zwijgen over de politie die er als de kippen bij is als er een target gehaald dient te worden in de snelheidsoverschrijdings-sfeer?

Heel toevallig heb ik ook met de blauwe ambtenaren te maken gehad. Inhoudelijk zal ik op deze plaats niet ingaan op de zaak, maar qua afhandeling kan ik wel het een en ander zeggen. Na mijn vier aangiftes tegen een bepaald persoon kwam de politie tot de conclusie dat het wat teveel werk zou worden om de zaak in zijn geheel te behandelen. Men condoleerde mij met mijn verlies (veel geld) en zei letterlijk: ga maar naar de rechter. Of dat ik daar de eigentijdse munten voor zou hebben was voor de dienders weinig interessant.

Er was voor hen niets te halen, sluiten die zaak. Een duidelijk voorbeeld van gebrek aan capaciteit. Geestelijk wel te verstaan. Welke diender laat zo'n zaak lopen? De dader loopt nog steeds mensen te bestelen, men weet waar hij te vinden is, men doet niks. Geen capaciteit. Ik zeg geestelijk. Men kan het niet aan. De bromsnor van 2010 is een incapabele, softe truthola geworden die op tijd thuis wil zijn voor de gehaktbal en het squashen. Die enerzijds de problemen in de maatschappij weg wil stuffen door te zeggen dat er geen capaciteit genoeg is en anderzijds zijn 'as the world turns' niet wil missen. Hoogstaande televisie trouwens, ik verkies het boven alles.

Een tijdsbeeld. Wat zien de generaties na ons als ze naar archiefbeelden kijken van 2010? Hoe hard lachen ze? Huilen ze misschien? Of zijn er nog weinig generaties na ons? Drugsbendes die de overhand nemen. Hennep. Softdrugs. Jaja. Het maakt mensen kapot. Het maakt jongeren kapot. En wie mij niet gelooft: geen capaciteit genoeg!