donderdag 19 augustus 2010

Tweet-tweet-tweet...

Het beeld dat ik heb van een ambtenaar is niet zo'n beste. U herkent dat wel: Lui, ongeinteresseerd, omkoopbaar, niet met het werk bezig tijdens werktijd, en om vijf voor vijf met de jas in de hand bij de deur staan om om vijf uur exact te kunnen uitklokken. Dat werk. Misschien een beetje ouderwets en een weinig gechargeerd.

Luttel wist ik van de activiteiten van deze medemensen. Logisch, want ik zie ze nooit werken. En als ik ze betrap doen ze snel een deur dicht of lopen ze weg. Natuurlijk weet ik dat ze werken. Anders zou er helemaal niets gebeuren op gemeentehuizen en zouden de gemeentelijke belastingen een stuk omlaag kunnen. Hun eigen salaris bedenken kunnen ze namelijk goed. Of je hulpvraag op de grote stapel leggen, liefst onderop. Dat kost tijd. En energie. Dat moet betaald worden. Aanwezigheidspremie noemen wij dat thuis.

Maar dat er een hoge ambtenaar van de gemeente Amsterdam het bizarre idee kreeg om ambtenaren te trainen in het gebruik van social media liet mijn defaecatie definitief dun worden. De gemeente Amsterdam wil het gebruik van communicatie via Twitter, Hyves, LinkedIn, en Facebook stimuleren, omdat het een waardevolle aanvulling kan zijn op de klassieke communicatie via pers en website.

Ambtenaren gaan dus op Twitterles. Datgene waar ik mijn nageslacht uit alle macht voor zou willen behoeden wegens uitholling van geest en waarden, wordt dus klassikaal bijgebracht aan, door ons allen betaalde negen tot vijf-mentaliteitjes. Ik zou mijzelf geen ouderwets tiepje willen noemen maar gaat dit toch niet een beetje te ver? Zou het niet beter zijn om de enige pensioenzekeren van ons land een lesje klantvriendelijkheid of leren lezen of efficiƫntie bij te brengen? Heeft toch veel meer zin? En, neem me niet kwalijk, Twitter is het meest oppervlakkige medium van de laatste eeuwen mag ik wel zeggen. Ooit wel eens een 'tweet' gelezen? Je gaat er regelrecht van huilen.

Als de uitholling van de geest nu ook al bij de ambtenarij gaat beginnen, is het hek van de dam. Politiek nederland kent een aantal personeelsleden die radicaal gestopt zijn met deze nietszeggende en inhoudsloze bezigheid. Laten we naar hen luisteren. Laat ons detweeten!