dinsdag 6 juli 2010

Opa Youp, toe zing niet meer...

Gisteravond. De sfeer zat er goed in. Iedereen in mijn omgeving had goede moed dat het nederlands elftal de strijd met Uruguay zou gaan winnen. Zelfs ik had er vertrouwen in. En toen de visite weg was en de glazen werden opgeruimd schakelden we nog even de kijkbuis aan en werd duidelijk dat een stelletje wijze mannen commentaar ging geven op de komende wedstrijd. Dit alles onder de bezielende leiding van de nimmer uit de zon zittende en altijd vrolijke Jack van Gelder.

Interessante gasten, denk je als je ze ziet zitten. En, tot mijn verbazing was daar onze humormiljonair Youp alweer aangeschoven. Gezien zijn uitspraken over voetbal zou je beter 'aangeschoten' kunnen zeggen. De vergrootvaderde clown deed goed zijn best om te verhullen dat hij er totaal geen zin in had om bij Jack te zitten. Maar wat erger is: datgene waar hij ons al die jaren voor had gewaarschuwd in zijn shows is bij hem zelf bewaarheid. Al dat spotten met het gevestigde en rijke van onze samenleving heeft hij overboord gezet. Al brallend en schor als een kikker zingend was duidelijk dat ene irritante kledingstuk te zien. Dat stofje waar hij jarenlang zelf een hekel aan moet hebben gehad. Een sjaaltje om zijn nek, en dan niet naar beneden hangend, nee als een hondedrol gedrapeerd om zijn keel. Het was gewoon genant. Ik had last van plaatsvervangende schaamte.

Ik zie die oversized zakdoeken altijd op de golfclub en tijdens Rotary-vergaderingen en denk dan dat die types die ze dragen er zelf ook wel moeite mee zullen hebben als ze 's ochtends in de spiegel kijken. Wat een wansmaak! En Van 't Hek zit daar zonder enige vorm van gene met zo'n doekje om. Hoe kan het leven gaan? Waar is het misgegaan? Hij heeft pas nog toegegeven dat het hem al jaren financieel best voor de wind gaat. En getuige zijn huisje in Amsterdam geloof ik dat nog ook. Maar om nu zo af te gaan voor bijna 1.4 miljoen voetbalminnende medelanders? Ik denk toch dat hij zijn klasse kwijt is. Hoewel, de rijke klasse heeft er iemand bij. Yoepie, zullen ze zeggen, terwijl ze spontaan een Hole-in-one scoren.

Tot mijn spijt vroeg Jack in de uitzending nog aan Youp en Guus Meeuwis om een nummertje te maken. En dat hebben ze gedaan. Over belegen gesproken. Nog nooit heb ik me zo geschaamd. Youp zat er bij als een bejaarde inbreker met heimwee die, omdat de dag in het bejaardenhuis anders te lang zou duren, een mislukt fluitconcert gaf aan de jonge verzorgsters. Een kikker heeft meer sjans, dacht ik nog.

En Jack was enthousiast.