vrijdag 16 juli 2010

Prettige Paul

Niet verzonnen: Pastoor Paul Vlaar uit Obdam is geschorst vanwege een oranje-mis. De jonge pastoor vierde de heilige eucharistie in een oranje kazuifel. Ook met teksten deed Vlaar geen ‘recht aan de heiligheid van de communie’. Bisschop Punt zette een voorlopige punt achter de functie van Oranje Paul.

Ik heb de beelden gezien van deze prettige Paul en ik moet zeggen: ik heb nog nooit zo'n vrolijke kerkdienst gezien. Ik vindt het oprecht jammer dat ik niet katholiek ben en daar bij ben geweest. Geweldig, een oranjedienst, compleet met vlaggetjes in de kerk en oranje-tompoucen na afloop. Ik kan me geen leukere dienst voorstellen. Die prettige Paul is een voorbeeld voor veel van die in slaap-gesukkelde pastoortjes die met heel veel moeite hun heilige huisjes in stand proberen te houden.

En het mooiste is: de kerk zat stampvol! Velen hadden iets oranjes aan en de sfeer zat er goed in. Dat de gebeden maar ten dele verhoord zijn is trouwens een ander verhaal maar de poging was goed. Heel kerkelijk nederland loopt leeg, niemand is meer te motiveren voor een wekelijks preekje en prettige Paul krijgt het wel voor elkaar. Chapeau, zou ik zeggen!

Maar wat doet de kerk? Men excommuniceert de goede man... De hele katholieke kerk wordt wereldwijd geplaagd door de berichten over kroelende kapelaantjes en betastende bisschoppen, Paul doet iets positiefs en wordt eruit gegooid. Vreemd. Alsof de katholieke kerk dat kan gebruiken. Geef die man een lintje in plaats van een schorsing.

De protestanten zouden zo'n man goed kunnen gebruiken. Hun kerken lopen ook al jaren leeg en zij zoeken zich rot naar een manier om mensen weer in de kerk te krijgen. Misschien een optie, zo'n oranje dominee? Lijkt me leuk. Geen donderpreek over hel en verdoemenis maar een dominee met een oranje-cape die een balletje trapt naar de ouderlingen. Kan het daar ook weer eens leuk worden. Al die verzuurde gezichten en van zonden doortrokken zwarte pakken de kerk uit en plaats voor een nieuw geluid!

Soms begrijp ik het allemaal niet meer. Wat is erop tegen om een oranjedienst te houden? Wat doet die man fout? Waarom moet zo'n man direct verdwijnen en worden sexueel gefrustreerde en overduidelijke misdienaarmisbruikers veel te lang gedoogd? De wereld is gek geworden. Doorgedraaid. De weg kwijt, en sterker: van God los.