woensdag 2 juni 2010

Tegenwind

Jeepee zit in de put. Als echte zeeuw weet hij wat fietsen tegen de wind betekent. Maar deze wind zit wel erg tegen. Volgens mij heeft niemand in Nederland nog echt vertrouwen in Jeepee. Een enkele blondgeboren b-merk actrice daargelaten; en trouwens hoe kan je het Katja kwalijknemen? Weet zij veel.

En dan is daar ook nog die 'ik-kan-niet-zingen-maar-ik-doe-net-alsof- Jantje Smit, die remedie tegen de liefde zal ik maar zeggen. Die sms't nog met Jeepee. Wie doet dat tegenwoordig nog? Sms-en met Jeepee?

Hij staat er niet goed voor en het is een week voor de verkiezingen. Hij blijft zichzelf moed inspreken door te zeggen dat er nog zoveel kan gebeuren in een week. Ik stel me zo voor dat hij in zijn werkkamer zit en expres de schilderijtjes niet van de muur haalt. In de hoop op die manier iets te kunnen afdwingen...

Wij weten wel beter. Hij doet het al acht jaar niet goed. Toen ik in 2001 voor het eerst dat netjes aangeharkte kapsel zag wist ik het al: dit wordt nooit wat, dit wordt vallen, dit wordt klooien, dit wordt niks en het is ook niks geworden. Een hoop geblaat ja, dat wel.

Jeepee weet wat tegenwind is. Ja, had hij zijn kapsel maar eens door de wind laten verwaaien. Lijkt me prima. Eens flink de wind erdoor. Doorwaaien die kop. Zand eruit en dat stijfkoppige 'geen cent teveel hoor' eruit laten waaien. Maar zelfs dat is niet gelukt. Dat zuinige mondje is gebleven.

Jeepee weet niet wat tegenwind is. Het is hem altijd voor de wind gegaan. Lekker studeren, hoogleraarschap, minister president. De balkenende norm lijkt wel laag maar 180.000 euro per jaar vindt ik toch serieus geld. Tegenwind noemt Jeepee dat. Want Mathijs van Nieuwkerk verdient meer.

Jeepee zal weten wat tegenwind is. Volgende week woensdag mag hij op de fiets, terug naar Zeeland.