maandag 12 april 2010

Frans Duijts


Iemand wees me op een realityshow van ene Frans Duijts. Een zanger in de traditie van Andre Hazes, Rachel hebbe zijn ziel. We kunnen dan gluren in het leven van een man die naast zijn zangcarriere ook werkzaam is in het sloopbedrijf van de familie.

Je krijgt er gewoon een beetje medelijden mee. Hij moet zo hard werken overdag en dan des avonds ook nog van die sinterklaas-berijmde liedjes 'zingen', hoe houdt ie het vol? En dan zijn naam: Frans Duijts. Hij kan zich nog niet eens verstaanbaar maken in zijn eigen taal, laat staan in het frans en duits...

Iedereen hoort dat de man zijn imitatie van Hazes niet te boven is gekomen. Het is en blijft een imitatie, laten we eerlijk zijn. Zelfs zijn uiterlijk (fors gebouwd) duidt op een zelfde soort man.
Toch heeft de man fans. Niet te geloven. Echt waar. Er zijn zelfs mensen die met hem op de foto willen. Ik moest ook even slikken toen ik het zag. Een nieuwe ster is geboren.
Ik ben eigenlijk een beetje bang dat Hazes zich omdraait in zijn graf. Waarom? Hazes was wel in voor een geintje. Maar dit is geen geintje meer. Getuige de website van Duijts is zijn nieuwe album binnen een maand goud geworden.
Maar het ergste is eigenlijk zijn realitysoap. En meer specifiek de naam ervan: leef je droom. Als ik dat bereikt heb (Mijn droom leven) dan hoeft het voor mij niet meer. Duijts leeft zijn droom. Sloper en zanger, oftewel sloper van gehoor. Mijn gehoor. Wat een nachtmerrie.