donderdag 8 april 2010

Undercover buiten Nederland

Als ik een paard was....

Op school speelden we het spelletje wel vaker. Je inbeelden dat je iets of iemand was. Je kon je inbeelden dat je een koning was of een piloot of een brandweerman. Je speelde met vriendjes of vriendinnetjes wat die persoon dan zou doen. Ik speelde altijd dat ik dan vrij was. Daar konden ze niets mee. Ik moest en zou piloot spelen. Kinderen achter me in de stoeltjes van het vliegtuig, ik vliegtuiggeluiden maken en omroepen. Was leuk inderdaad. Je moest wel een goed inlevingsvermogen hebben. Een woord waar ik toen nog nooit van had gehoord. Je kroop als het ware in de huid van een piloot en deed wat je dacht dat hij zou doen. (Een piloot was in mijn kinderogen altijd een man, sorry dames....) En er dan achterkomen dat het toch niet zo leuk was of wat de nadelen ervan waren.

Dit spelletje wordt nog steeds gespeeld. Maar dan in het echt. Natuurlijk door onze eigen geheim agent 007-Alberto Stegeman maar ook door Wakker Dier! Zo was in de landelijke snuffelkrant 'De Telegraaf' te lezen:

" Wakker Dier maant snackfabrikanten

AMSTERDAM - Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier wil dat Nederlandse snackfabrikanten geen paardenvlees uit Latijns-Amerika (meer) gebruiken. De organisatie liet dat donderdag weten, omdat uit undercoveronderzoek in Braziliƫ en Mexico zou blijken dat veel paardenvlees, dat verwerkt wordt in bijvoorbeeld frikadellen, hamburgers en kroketten, afkomstig is van ondervoede en mishandelde paarden uit Latijns Amerika. "

En dan gaat het mij nog niet direct over de uitkomst van dat onderzoek. Die is best een beetje schokkend te noemen. Nee, dat woord undercoveronderzoek. Het brengt mij beelden van fanatieke Wakker Dier aanhangers die vele uren in een vliegtuig hebben gezeten. Eenmaal op plaats delict hun laatste beetje menselijke waardigheid overboord zetten en zichzelf in een paardenkostuum hijsen, je weet wel, de een is de kop, de ander de kont, en in detective-houding de paardenslachters gaan betrappen. Zouden ze dan ook met een walkie-talkie de baas waarschuwen vanuit dat paardenpak? "Breakie-breakie, hier paard 1, baas wat we hier zien...."

En dat de baas dan naar de desbetreffende Braziliaan gaat en hem met de beelden en bevindingen confronteert? Waarschijnlijk wel. En waarschijnlijk zal de Braziliaan hen hard uitlachen, zo hard dat wij het in Nederland kunnen horen. Want de prijs die hij voor het paardenvlees krijgt is zo uitstekend, daar lach je iedereen mee uit.

Gaat mij de smaak van een frikadel tegenvallen nu ik dit weet? Neen, eet smakelijk!

Dagblog