vrijdag 23 april 2010

K3 is al gedeeltelijk Nederlands!

Je moet toegeven: België is net Nederland. Een klein landje met een voortdurend instabiel politiek systeem. Nu is er alweer een regering ontslagen. Net als in Nederland. Wij worden ook gedemissionaliseerd. Leuk voor veel ministers; je kan immers weinig doen, dus mooi de tijd voor een vakantietje of eens op je gemak je werk doen in plaats van stressen in de ministeries.

In ons buurland gaan behoorlijk veel stemmen op om maar eens op te houden met het land. Tijd voor een herindeling. Het zat er toch altijd wel een beetje in: België gewoon bij Nederland voegen. Dat was twee eeuwen gelden ook zo en wij hebben dat nooit anders gewild. Zij wilden dat zo. Wel, wat heeft het gebracht? Ik wil niet zo snel 'zie je nou wel' zeggen maar de verleiding is groot. Ik doe het echter niet omdat het voor België goed is geweest een tijdje los te functioneren. Denk aan de Antwerpse haven en het Europees parlement, waardoor België toch internationaal op de kaart is gezet. Iedereen, behalve tijdelijk ene George W. Bush, wist waar België was.

Ik denk dat het tijd wordt voor een Nederlands gebaar. Ik stel me voor dat Koningin Beatrix het mag zeggen: "België, kom maar weer terug naar Nederland". Het zou prima zijn voor beide landen. We maken er dan één haven van, Rotterdam en Antwerpen, het Euro-parlement is opeens gevestigd in Nederland en: we hebben dan twee koningshuizen. Bovenal moeten we niet vergeten: K3 is al gedeeltijk Nederlands!

De enige kanttekening die ik heb is Kabouter Plop en Samson en Gertje. Laat die nou maar alsjeblieft Belgisch blijven...