dinsdag 27 april 2010

Met recht de koffer in...

Voor de zoveelste keer is de rechterlijke macht in de fout gegaan. Een rechter van de rechtbank in Haarlem heeft maandagavond een dossier over een lopende strafzaak in de trein laten liggen. Het dossier zat samen met een beveiligde USB-stick in een koffer van de rechtbank. De rechter is de koffer vermoedelijk vergeten bij het uitstappen op het NS-station in Hillegom.

Ja ja. En dat moet ik geloven. Laat me niet lachen. Een koffer vergeten in een trein? Notabene met een belangrijk dossier en een beveiligde USB stick? Wat een slappe smoes. Waarschijnlijk heeft deze rechter een vrindje geholpen, misschien wel een advocaatje die niet genoeg zaken kon winnen. En wat een uitkomst is het dan als je met de trein reist; je hebt dan tenminste een (redelijk) plausibele smoes. "O, ik ben mijn koffer vergeten....tja 'k was met de trein heh...". Als er € 25.000 in die koffer had gezeten was de rechter hem nooit, maar dan ook nooit vergeten.

Het erge van dit verhaal is wel dat er een ander advocaatje vrijwel gelijk gaat eisen dat de misdadiger, een mensenhandelaar, zo snel als mogelijk is vrij wordt gelaten. Hebben we het dan goed voor elkaar in Nederland? Het is qua rechtssysteem toch al een corrupt wereldje, denk aan de zaak van de dubieuze relatie tussen de Haagse nachtclubportier en de vice-president van de Haagse rechtbank die Peter R. aan de kaak stelde. Nee, De Vries kwam niet met nieuwe feiten. Doofpotsysteem noemen wij dat! Dus dit kan er nog wel bij.

Toch is het tijd voor een beter beleid. Niet een rechtssysteem doorspekt met corruptie maar een eerlijk, open en vooral evenwichtig systeem. Geen drie jaar met vooraftrek voor een verkrachter. Dat woord 'vooraftrek' alleen al maakt bij een verkrachter namelijk genoeg los. Een lijfstraf, alhoewel dit ook aantrekkelijk kan klinken voor een sexueel delinquent, mag wat mij betreft best weer ter sprake komen. Waarom een kindermoordenaar niet gewoon zwaar lichamelijk straffen?

Terug naar nu. De rechter is misschien wel bedreigd geweest. 'Als je deze zaak niet gunstig beoordeeld komen we je thuis even onder handen nemen', of woorden van die zanger Brace-achtige strekking. Hij heeft gewoon zijn eigen hachje willen redden. Hij heeft vast gedacht:"Ik ben rechter, laat ik linker wezen!".